wtorek, 27 maja 2014

Powrót Gracji do Świerklańca.





Powrót Gracji do Świerklańca.


Świerklaniec  - może być dumny z posiadanych zabytków formatu światowego. Pomimo tego, iż utracił bezpowrotnie zamek o piastowskim rodowodzie, którego niesamowitą historię opisałam w innym poście http://ciekawostkitg.blogspot.com/2014/03/normal-0-21-false-false-false-pl-x-none.html oraz „Mały Wersal” – pałac wybudowany przez jednego z najbogatszych ludzi Europy XIXw. wciąż jest miejscem pięknym i bogatym w cenne zabytki:
·         Park, pierwotnie renesansowy, w XIXw. zmodernizowany w modnym wówczas  stylu angielskim wg projektu Gustava Mayera
·         Pałac Kawalerów  zaprojektowany przez  znanego  architekta Ernesta von Ihne, wybudowany na początku XXw.
·         Kościół wraz z mauzoleum Donnersmarcków zaprojektowany przez Juliusa Rachsdorffa, architekta m.in. katedry w Berlinie
·         Pawilon koncertowy z pocz. XXw., obecnie odrestaurowany
·         Maszt żeliwny na przystani
·         Fontanny Fremieta (boczne baseny) – odrestaurowane
·         Fontanna główna.
26 maja do Świerklańca powróciły trzy Gracje podtrzymujące Sferę – zwieńczenie pięknej XIXw. fontanny.  Panuje pogląd, że jest ona także autorstwa Fremieta, wzorowana na fontannie Carpeaux, stojącej przed Obserwatorium w Paryżu. 
Gracje odlane zostały w paryskiej  pracowni znanego artysty-odlewnika Antoine Durenne. Z jego odlewni pochodzi m.in. fontanna stojąca na Capitolu w Washingtonie. Co do rzeźbiarza Gracji  zastanawiające jest, że na odlewach brak jest sygnatury rzeźbiarza (na rzeźbach animalistycznych w bocznych basenach jest bardzo wyraźna sygnatura Fremieta).  Dla mnie bardzo interesująca jest informacja, znaleziona w internecie, dotycząca faktu, iż J. B. Carpeaux pracował w Świerklańcu przy budowie pałacu – może więc Gracje są jednak  jego autorstwa? http://www.burgendaten.de/glossary-item.php?name=Carpeaux,%20Jean%20Baptiste)
Ponadto jedna z rzeźb terakotowych autorstwa J.B. Carpeaux jest łudząco podobna do "świerklanieckiej Gracji.

Również fakt wcześniejszej współpracy Fremieta i Carpeaux przy fontannie "Cztery strony świata" (Fremiet jest twórcą dolnej, a Carpeaux górnej części fontanny) może wskazywać na wspólną pracę nad fontanną ze Świerklańca.  Byłaby to dla Świerklańca znakomita wiadomość. 
Podsumowując, w Świerklańcu możemy się spotkać z dziełami najwyższego formatu światowej sztuki XIXw. 
Polecam kilka zdjęć z powrotu Gracji do Świerklańca.












Tekst i zdjęcia: Irena Lukosz-Kowalska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz