Powrót Gracji do Świerklańca.
Świerklaniec - może
być dumny z posiadanych zabytków formatu światowego. Pomimo tego, iż utracił
bezpowrotnie zamek o piastowskim rodowodzie, którego niesamowitą historię
opisałam w innym poście http://ciekawostkitg.blogspot.com/2014/03/normal-0-21-false-false-false-pl-x-none.html oraz „Mały Wersal” – pałac wybudowany przez jednego z
najbogatszych ludzi Europy XIXw. wciąż jest miejscem pięknym i bogatym w cenne
zabytki:
·
Park, pierwotnie renesansowy, w XIXw.
zmodernizowany w modnym wówczas stylu
angielskim wg projektu Gustava Mayera
·
Pałac Kawalerów zaprojektowany przez znanego
architekta Ernesta von Ihne, wybudowany na początku XXw.
·
Kościół wraz z mauzoleum Donnersmarcków
zaprojektowany przez Juliusa Rachsdorffa, architekta m.in. katedry w Berlinie
·
Pawilon koncertowy z pocz. XXw., obecnie
odrestaurowany
·
Maszt żeliwny na przystani
·
Fontanny Fremieta (boczne baseny) –
odrestaurowane
·
Fontanna główna.
26 maja do Świerklańca powróciły trzy Gracje podtrzymujące
Sferę – zwieńczenie pięknej XIXw. fontanny.
Panuje pogląd, że jest ona także autorstwa Fremieta, wzorowana na
fontannie Carpeaux, stojącej przed Obserwatorium w Paryżu.
Gracje odlane zostały w paryskiej pracowni znanego artysty-odlewnika Antoine
Durenne. Z jego odlewni pochodzi m.in. fontanna stojąca na Capitolu w
Washingtonie. Co do rzeźbiarza Gracji
zastanawiające jest, że na odlewach brak jest sygnatury rzeźbiarza (na
rzeźbach animalistycznych w bocznych basenach jest bardzo wyraźna sygnatura
Fremieta). Dla mnie bardzo interesująca
jest informacja, znaleziona w internecie, dotycząca faktu, iż J. B. Carpeaux
pracował w Świerklańcu przy budowie pałacu – może więc Gracje są jednak jego autorstwa? http://www.burgendaten.de/glossary-item.php?name=Carpeaux,%20Jean%20Baptiste)
Ponadto jedna z rzeźb terakotowych autorstwa J.B. Carpeaux jest łudząco podobna do "świerklanieckiej Gracji.
Ponadto jedna z rzeźb terakotowych autorstwa J.B. Carpeaux jest łudząco podobna do "świerklanieckiej Gracji.
Również fakt wcześniejszej współpracy Fremieta i Carpeaux przy fontannie "Cztery strony świata" (Fremiet jest twórcą dolnej, a Carpeaux górnej części fontanny) może wskazywać na wspólną pracę nad fontanną ze Świerklańca. Byłaby to dla Świerklańca znakomita wiadomość.
Podsumowując, w Świerklańcu możemy się spotkać z dziełami
najwyższego formatu światowej sztuki XIXw.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz